De CFO? Die waakt over de cijfers én de letters

Wat als de belangrijkste taak van de CFO erin bestaat om een verhaal te vertellen? Toegegeven, de rationele wereld van de cijfers lijkt mijlenver af te staan van die van de woorden. Maar als het erop aankomt om een boodschap over te brengen, kan de eerste vaak niet zonder de tweede! Klaar om uw gegevens op te smukken met storytelling?

Voor financiële teams zijn rationele gegevens, indicatoren en rapporten dagelijkse kost. Het doel ervan? Het directieteam helpen om de juiste beslissingen te nemen voor het bedrijf. Maar de CFO moet nog wel de boodschap kunnen overbrengen. Zijn geheim om daarin te slagen? Storytelling!

Gebruik geen naakte cijfers

Door financiën te combineren met storytelling kunt u uw overtuigingskracht enorm vergroten. Als u uw cijfers verpakt in een verhaal, maakt u meer kans om uw publiek te overtuigen. Een verhaal contextualiseert en vereenvoudigt uw boodschap, terwijl het tegelijkertijd een blijvende indruk nalaat. Maar het is ook een manier om het risico op verkeerde interpretaties te beperken bij de presentatie van resultaten of prognoses. Het zijn tenslotte de financiële teams die op dit vlak de sleutels tot inzicht en de nodige expertise in handen hebben.

Hoe een expert worden in storytelling?

Daar bestaan tal van technieken voor, maar voor CFO’s zijn onderstaande tips van cruciaal belang.

1. Wees voorbereid! Het lijkt misschien eenvoudig om gewoon een verhaal te vertellen, maar toch vraagt het veel werk, zowel qua inhoud als qua vorm. Dat komt enerzijds omdat u uw gegevens en analyses in een verhaal moet kunnen gieten. En anderzijds omdat de mondelinge overdracht ervan een zekere vlotheid vereist.

2. Pas u aan uw publiek aan. U gaat niet hetzelfde verhaal vertellen aan het directieteam, de aandeelhouders, de klanten en de werknemers van het bedrijf. Om het gewenste resultaat te bekomen, stemt u de insteek van uw uiteenzetting af op de “belangen” van uw publiek. Zonder ooit de boodschap te verloochenen!

3. Begin met de woorden. Trek de aandacht van het publiek door de juiste narratieve invalshoek te vinden, die de interesse wekt voor de rest van het verhaal … Leg pas daarna uw meest relevante cijfers voor. Sluit uw betoog ook af met woorden. Kwestie van de cirkel rond te maken en uw boodschap te herhalen.

4. Illustreer. In wezen speelt storytelling in op beelden en zintuigen. Gebruik daarom in uw uiteenzetting relevante voorbeelden die blijven hangen. Maak uw gegevens visueel en “persoonlijk” aan de hand van een grafiek, een afbeelding of een zin, maar gebruik zeker geen slide vol cijfers! De focus moet op u liggen, niet op het gebruikte medium.

4. Anticipeer op vragen. U bent niet Steve Jobs die een nieuwe iPhone voorstelt. Storytelling of niet, uw boodschap zal een discussie op gang brengen, of het nu is om de bevindingen of prognoses in vraag te stellen, of om de te nemen maatregelen te bespreken. Als uw antwoorden niet in lijn liggen met uw verhaal, loopt u het risico om de boodschap en zelfs de geloofwaardigheid van de cijfers te ontkrachten.

5. Vertel het verhaal “samen”. Ook aan uw financiële team kan worden gevraagd om gegevens toe te lichten of aanvullende informatie te verstrekken. Uw team moet dus deelnemen aan het verhaal, om zo te helpen de(zelfde) boodschap over te brengen. Deze gedeelde “storytellingdimensie” is uw verantwoordelijkheid!

Share This Post

LinkedIn

Volg belasting – en IID- updates met MoneyOak.

Verwante artikelen

Schat uw besparingen

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie berekent onze software de besparingen van uw bedrijf.

Controleer of ik in aanmerking kom

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie bevestigt onze software dat u in aanmerking komt.