CFO: 5 tips om uw rechterhand te vinden

U bent op zoek naar een nummer 2 die u niet alleen ondersteunt, maar ook toezicht houdt op de taken van uw financiële team dat voortdurend uitbreidt. Maar hoe vindt u die witte raaf? Hoe vindt u een profiel dat u kan bijstaan en toch zijn eigen plaats weet in te nemen? 

Net zoals de taken van de CFO zich uitbreiden, wordt ook zijn rechterhand – of dat nu een financial controller is of een administratief en financieel verantwoordelijke – steeds belangrijker en krijgt hij meer verantwoordelijkheden … Maar er rest u nog wel het juiste profiel te vinden! Zo moet hij veelzijdig, georganiseerd en nauwgezet zijn, over de cijfers waken, maar ook een goede communicator zijn. Omdat u uw rechterhand haast het onmogelijke vraagt, doet u er goed aan de juiste persoon aan te werven. Dit zijn alvast enkele tips:

1. Identificeer duidelijk uw noden

De taken van uw rechterhand hangen af van een aantal factoren, zoals de grootte en doelstellingen van uw bedrijf, uw eigen takenpakket en de structuur van uw financiële team. De hamvraag is wat u van hem verwacht. Waarom hebt u hem nodig? Welke taken wilt u hem vooral toevertrouwen? Het geheim achter een goed duo bestaat erin dat u elkaar aanvult en niet voor de voeten loopt. Ieder moet goed afgebakende verantwoordelijkheden en een duidelijk werkterrein hebben. Dit helpt u ook om de functie niet te oversellen tijdens het sollicitatiegesprek … 

2. Vergeet het schaap met vijf poten

De perfecte “tweede” bestaat nog steeds niet, dus verruimt u best uw zoekcriteria. Het belangrijkste is dat u zich concentreert op de vaardigheden en kwaliteiten die van cruciaal belang zijn, in plaats van zich blind te staren op een bepaald aantal jaren ervaring of een specifiek diploma. Let wel, het speelt wel degelijk een rol, maar een mooi theoretisch cv maakt nog geen goede rechterhand. Het talent waarnaar u op zoek bent en dat u kan ondersteunen, maar ook uitdagen en bemiddelen met uw team, kan net zo goed een atypisch profiel hebben met een niet-lineair carrièrepad. 

3. Schakel uw netwerk in

Hoewel rekruteringskantoren een goed idee zijn om uw “adjunct” te vinden, gaat er niets boven uw professionele of zelfs uw privénetwerk om u te helpen bij uw zoektocht. Misschien hebt u wel een vriend die iemand kent, die iemand kent … en wiens profiel beantwoordt aan uw verwachtingen. Door deze mond-tot-mondreclame stoot u misschien wel op een pareltje dat niet noodzakelijk aanwezig was op de arbeidsmarkt. Praat erover met uw omgeving, zet de sociale media in … 

4. Controleer de compatibiliteit

Uw nummer 2 zal rechtstreeks met u samenwerken. Om een goede tandem te vormen, is het dus van doorslaggevend belang dat u een goede verstandhouding hebt. Om uw complementariteit te testen, kunt u gebruikmaken van persoonlijkheidstests, zoals de MBTI of het PCM-model. Ook met de rest van uw team moet het klikken. Wat de vaardigheden betreft, “bestaat de kunst van het succes erin om zich te omringen met de besten”. Aarzel dus niet om iemand aan te werven die op bepaalde belangrijke vlakken beter is dan u. 

5. Bied aantrekkelijke voorwaarden aan

Last but not least, de verloning en … de rest. Op de arbeidsmarkt woedt er een heuse talentenoorlog en bedrijven vechten dan ook om de juiste mensen. De kans is dus groot dat uw toekomstige rechterhand verschillende aanlokkelijke voorstellen krijgt. Het verstoorde evenwicht tussen vraag en aanbod maakt uw taak nog complexer. Concurrerend zijn is dus de boodschap. Of het nu met een aantrekkelijk salaris, een reeks sociale of financiële voordelen, werkregelingen of een aandeel in de resultaten is, u moet uw kandidaat weten te verleiden.

Share This Post

AII Barometer 2022

Dit document, de eerste Europese AII-barometer, informeert u over de redenen van het succes in Europa en de betrokken sectoren.

Verwante artikelen

Schat uw besparingen

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie berekent onze software de besparingen van uw bedrijf.

Controleer of ik in aanmerking kom

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie bevestigt onze software dat u in aanmerking komt.