Wat maakt een ‘sociale onderneming’ zo aantrekkelijk?

Is het mogelijk om een ander bedrijfsmodel te hanteren? Een model dat zowel steunt op financiële factoren als op sociale, menselijke, ethische en ecologische aspecten. Wereldwijd raken steeds meer bedrijfsleiders overtuigd van het concept. In Frankrijk kreeg dit fenomeen de naam ‘société/entreprise à mission’ en een wettelijke status die al meer dan 1.300 bedrijven wist te verleiden. Ook labels zoals B Corp worden steeds populairder. Een paradigmaverschuiving die nog verder gaat op de weg van MVO …

‘Société à mission’, een wettelijke verbintenis

In Frankrijk werd de status van ‘société à mission’ in het leven geroepen door de PACTE-wet van 2019. Die richt zich tot bedrijven die verder kijken dan winstgevendheid alleen en ook aandacht besteden aan de sociale, maatschappelijke en ecologische effecten van hun activiteiten. Dat sterke engagement kadert in het streven om bij te dragen aan een duurzamere en meer verantwoordelijke samenleving, maar is niet zonder gevolgen … De onderneming moet haar bestaansreden vertalen in ESG-doelstellingen (ecologisch, sociaal en goed bestuur), die worden vastgelegd in de statuten en worden gerealiseerd met concrete acties. Dat heeft niet alleen een aanzienlijke impact op haar structuur, haar bestuursmodel, de aard van haar activiteiten en haar werking, maar ook op de manier waarop ze haar rekeningen opstelt en op de eisen inzake financiële en niet-financiële verslaggeving. Het geheel wordt bovendien intern gecontroleerd en beoordeeld door een externe organisatie. 

Een engagement dat aanspreekt

Ondanks alle vereisten van deze bijzondere status wordt geschat dat er in 2025 10.000 van deze sociale bedrijven zullen zijn in Frankrijk. En dat is niet verwonderlijk, want deze beweging heeft heel wat te bieden … Ze helpt om richting te geven aan activiteiten en om de onderneming in lijn te brengen met de huidige en toekomstige uitdagingen, zodat ze deze beter kan aanpakken. Ze biedt ook een antwoord op de verwachtingen van burgers/consumenten, die steeds meer aandacht hebben voor maatschappelijke en ecologische kwesties, en garandeert de levensvatbaarheid op lange termijn door de markt op te schudden en te bewijzen dat een deugdzamer model mogelijk is. Bovendien bevestigt een ‘société à mission’ haar identiteit en belichaamt ze haar waarden, waardoor ze aantrekkelijker wordt als werkgever. En dan hebben we het nog niet eens over de interne voordelen, zoals een beter bestuur, een betere besluitvorming en kennis van het ecosysteem van het bedrijf.

Hoe zit het met het B Corp-label?

Daarnaast hebben al bijna 7.000 bedrijven wereldwijd – waaronder 350 in Frankrijk en een honderdtal in België – het B Corp-label behaald, een erkende en veeleisende ESG-certificering. Dat succes is eenvoudig te verklaren. Eerst en vooral opent het B Corp-label de deuren naar een internationale gemeenschap die dezelfde verplichtingen deelt en het gemeenschappelijke belang dient. Het label, dat in 2006 werd opgericht in de Verenigde Staten, wordt beheerd door een onafhankelijk organisme en biedt een duidelijke zichtbaarheid en geloofwaardigheid inzake ESG-kwesties. Het belichaamt dus een andere manier om een bedrijf concreet te transformeren en af te stemmen op de uitdagingen van onze tijd. Het groeiende belang van deze benaderingen blijkt ook uit het bestaan van andere initiatieven, zoals de erkenning als sociale onderneming voor coöperatieve vennootschappen in België.

Share This Post

LinkedIn

Volg belasting – en IID- updates met MoneyOak.

Verwante artikelen

Schat uw besparingen

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie berekent onze software de besparingen van uw bedrijf.

Controleer of ik in aanmerking kom

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie bevestigt onze software dat u in aanmerking komt.