Innoveren om uit te blinken: de autosector op een tweesprong

De autosector weegt zwaar door op de balans van de Europese economie. Met het oog op de grootste veranderingen in 150 jaar moet de sector zich meer dan ooit opnieuw uitvinden en zich richten op R&D. Het goede nieuws? Dat is precies het handelsmerk van België, dankzij ons voordelige belastingstelsel.

De autosector steunt op een aaneenschakeling van uitvindingen die onze relatie met mobiliteit radicaal hebben veranderd. Die geschiedenis van voortdurende innovatie weerspiegelt zich in de enorme R&D-investeringen die in het verleden goed waren voor 4 tot 6 procent van de omzet van autoconstructeurs. Van de verbrandingsmotor tot de elektronische brandstofinjectie, elke technologische vooruitgang resulteerde in een beslissende fase in de evolutie. In een recenter verleden hebben lithium-ionbatterijen de weg vrijgemaakt voor de elektrische revolutie. En morgen?

Een veerkrachtige sector, gevoed door kmo’s

Met Audi Brussel als recent voorbeeld oogt de actualiteit van de autosector erg somber. Toch doet de sector het – paradoxaal genoeg – niet zo slecht, met name dankzij zijn netwerk van kmo’s en onderaannemers. Zo genereerden de 450 bedrijven in de sector in 2023 een omzet van 20,5 miljard euro en verhoogden ze hun investeringen met 3,5 procent. In termen van werkgelegenheid is de sector goed voor 110.000 werknemers, waaronder 56.000 directe banen. Ook op Europees niveau zijn de cijfers indrukwekkend: 8 procent van het BBP van de EU, 30 procent van de R&D-uitgaven en 13 miljoen banen. Toch kunnen deze cijfers niet verhullen dat de sector op een beslissend keerpunt staat en dat hebben de spelers goed begrepen … Europa is niet langer concurrentieel (onder meer in vergelijking met China) als het gaat om auto’s die aan de lopende band worden geassembleerd en moet zich richten op technologie, en dus innovatie. In feite bevat elk voertuig dat vandaag wordt geproduceerd al minstens één elektronische chip die ontstond uit Belgische expertise.

Innovatie, een strategische en fiscale opportuniteit

De vooruitzichten en uitdagingen voor de autosector zijn talrijk: van zelfrijdende auto’s tot elektrificering en waterstoftechnologie. Om zijn voorsprong te behouden, heeft België de strategische keuze gemaakt om zich te concentreren op onderzoek en ontwikkeling, een echt nationaal handelsmerk, onder andere via onze R&D-centra. Deze richting steunt op een aantrekkelijk en gul belastingbeleid om de inspanningen van kmo’s te stimuleren en investeringen aan te trekken. Van de gedeeltelijke vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor onderzoekers (GVB) tot de aftrek voor innovatie-inkomsten (AII): diverse mechanismen spelen hierbij een stuwende rol. MoneyOak positioneert zich in dat kader als een deskundige partner die spelers in de autosector helpt om het beste te halen uit hun innovatiegerelateerde belastingregelingen.

Wat uw bedrijfstak ook is, zet uw R&D om in een belastingvoordeel met de expertise van MoneyOak. Meer informatie?

Share This Post

LinkedIn

Volg belasting – en IID- updates met MoneyOak.

Verwante artikelen

Schat uw besparingen

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie berekent onze software de besparingen van uw bedrijf.

Controleer of ik in aanmerking kom

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie bevestigt onze software dat u in aanmerking komt.