Odoo wordt gewaardeerd op 5 miljard euro en zet zijn razendsnelle groei voort. Aan het roer van deze Waalse diamant staat Fabien Pinckaers, een ingenieur met een passie voor innovatie en het verbeteren van zijn product, een softwarepakket voor kmo-beheer. Hij wordt weleens de Steve Jobs of Bill Gates van Wallonië genoemd, maar de veertiger blijft gefocust op zijn doel: Odoo onmisbaar maken in de hele wereld. Wat zijn de ingrediënten van dit succes, dat doorsijpelt in het Belgische technologische ecosysteem?
De opkomst van Odoo is indrukwekkend. Sinds de oprichting boekte de eenhoorn een jaarlijkse groei van 50 procent en voor 2026 streeft het bedrijf naar een omzet van 1 miljard euro. Het beheerplatform omvat 48 native applicaties, aangevuld met een ecosysteem van 48.000 aanvullende modules, en wist wereldwijd al 12 miljoen gebruikers aan te trekken. Dat succes resulteerde in de interesse van toonaangevende investeerders zoals CapitalG (Alphabet), Sequoia Capital en BlackRock. Het bedrijf wordt momenteel gewaardeerd op 5 miljard euro … Maar Fabien Pinckaers, nog steeds meerderheidsaandeelhouder, wil meer (en het tempo opdrijven): hij wil zijn softwarepakket tot een ‘commodity’ maken, een onmisbaar product zoals Word of Excel. Hij is zelfverzekerd en twijfelt niet aan zijn plan: “We bereiken nog steeds maar 1 procent van de potentiële markt, maar het is slechts een kwestie van tijd voor dat verandert …”
Op de banken van de universiteit
Het succesverhaal ontstond aan de UCLouvain, waar de software-ingenieur nog tijdens zijn studie zijn eerste IT-oplossingen programmeerde. In 2002 richtte hij de onderneming ‘Tiny’ op en lanceerde hij zijn eerste beheersoftware, TinyERP, die later werd omgedoopt tot Odoo. Het bedrijf begon in een nichemarkt – veilingzalen – alvorens zijn focus uit te breiden naar alle kleine en middelgrote ondernemingen. Hoewel Odoo een succesverhaal was, waren de eerste jaren moeilijk. Het jonge bedrijf groeide heel snel en flirtte meermaals met een faillissement, totdat het een beslissende strategische keuze maakte: de overgang van een volledig open source-model naar een hybrideformule, waarbij 80 procent van de functies gratis blijft en de resterende 20 procent de financiële duurzaamheid van het project garandeert. Dit hybridemodel van het type ‘open core’werkte en Odoo stelde zijn kapitaal open om een stap verder te gaan en zijn groei te financieren. Een beslissing die vruchten afwierp!
Eenvoud heeft geen prijs
Toen Odoo aan zijn opmars begon, bestonden er op de markt al giganten zoals Microsoft, SAP en Oracle. Dat hield de start-up echter niet tegen, want volgens de oprichter “heeft Odoo geen echte concurrenten”. Hij legt uit: “Onze software is een echt succes, omdat hij veel beter is dan de andere. Hij dekt de geavanceerde behoeften van bedrijven en blijft toch eenvoudig en intuïtief.” Een uniek product van hoge kwaliteit dus, uitgebreid met apps die klanten naar behoefte kunnen toevoegen, en met slechts drie prijsopties. Eenvoudiger kan het niet, maar volstaat dat om een succesverhaal te creëren dat niet zou misstaan in Silicon Valley? Bij gebrek aan een toverstaf benadrukt Fabien Pinckaers dat er vijftien jaar werk in zit, met voortdurende upgrades en verbeteringen, uitgewerkt door getalenteerde teams en volgens een sterke bedrijfscultuur.
Werk als sleutel tot innovatie
Meer dan een CEO blijft Fabien Pinckaers nog steeds een ingenieur, die de helft van zijn tijd doorbrengt met zijn teams op de R&D-afdeling. Hij luistert naar feedback van gebruikers en richt zich op de voortdurende verbetering van zijn software. Een weinig flexibele koers om de best mogelijke software te ontwikkelen en deze steeds gebruiksvriendelijker en efficiënter te maken. Hard werk, prestaties en focus – deze diepgewortelde waarden komen dan ook in het hele bedrijf tot uiting: de minimale hiërarchische structuur, de interne promotie gebaseerd op prestaties enz. Maar waar stopt Odoo? Dat is de vraag van 5 miljard! Naast zijn eigen succes profileert de Belgische eenhoorn zich ook als een drijvende kracht in het nationale technische ecosysteem. En nog belangrijker, Odoo bewijst dat het mogelijk is om een wereldwijde technologiekampioen van nul op te bouwen en toch trouw te blijven aan de eigen waarden en het eigen territorium.