De financiële cultuur als drijvende kracht achter de prestaties van uw bedrijf

In een uiterst concurrerende omgeving speelt de bedrijfscultuur een belangrijke rol. Maar niet alleen de hr-directie staat hiervoor in … Ook voor u, als CFO, is er een taak weggelegd: een financiële dimensie integreren die de prestaties van uw bedrijf kan stimuleren.

Identiteit, waarden en imago … De definitie van bedrijfscultuur beperkt zich niet tot deze hr-aspecten. Ze moet ook een interne financiële visie omvatten die is afgestemd op de doelstellingen van de organisatie en steunt op financiële procedures en regels die door alle afdelingen worden gehanteerd.

De cultuur gaat iedereen aan

Financiën zijn niet langer alleen de verantwoordelijkheid van de financiële afdeling. Elk team kan – en moet – een rol spelen in de financiële prestaties van het bedrijf. Moeten de kosten worden geoptimaliseerd, dan moet iedereen daartoe bijdragen. Maken metrieken deel uit van de waardepropositie, dan moet elke afdeling daarin meegaan. R&D, sales, IT of operations: de financiële visie moet door alle afdelingen worden onderschreven en ze moet tot uiting komen in elke beslissing, actie, communicatie … Met andere woorden? Elke werknemer moet zich bewust zijn van de impact – positief of negatief – van individuele en collectieve acties op de organisatie.

Waar beginnen?

Zo luidt dus uw missie (en die van uw team)! Als CFO bestaat de eerste stap erin om een duidelijke financiële visie uit te werken die is afgestemd op de strategie van het bedrijf. Daarna moet deze visie gecommuniceerd worden om ze te laten doorsijpelen in alle lagen van de organisatie. Maar daar stopt het nog niet … Het mag immers niet bij woorden blijven. U moet de juiste omstandigheden creëren om betrokkenheid en steun te verzekeren, maar ook om iedereen te helpen de financiële cultuur te begrijpen.

En dat kan bijvoorbeeld dankzij deze best practices:

1. De pedagogische weg inslaan

Weet een verkoper wat de gevolgen zijn van een bestelfout voor de cashflow? Is de kwaliteitsverantwoordelijke zich bewust van de impact van een kleine non-conformiteit? Begrijpt een operationeel medewerker de economische gevolgen van productievertragingen? Net daarom moeten de financiële competenties van werknemers worden aangescherpt. Niet om van hen heuse cijferexperts te maken, maar wel om hen te helpen zich bewust te worden van de invloed van hun acties …

2. Eenvoudige procedures uitwerken

Van budgetbeheer tot rapportering en fiscale regels: u moet systemen en procedures opzetten die voldoende duidelijk, coherent, flexibel en verstaanbaar zijn. Elke afdeling moet er dag in dag uit autonoom en gemakkelijk mee kunnen werken. Het opstellen van een onkostennota bijvoorbeeld moet een formaliteit zijn, geen karwei!

3. Transparantie bevorderen

Vandaag gaat dat onvermijdelijk gepaard met aangepaste, doeltreffende en toegankelijke technologische tools. Financiële informatie moet voor iedereen beschikbaar zijn, maar ook via interactieve kanalen worden gecommuniceerd. Dat maakt uitwisselingen mogelijk en vergroot het verantwoordelijkheidsgevoel. Maar wanneer het om gegevens gaat, is het ook een kwestie van evenwicht. Het is niet de bedoeling om hen te bedelven onder de cijfers. Integendeel zelfs, het is net van cruciaal belang om goed te kiezen, toe te lichten en te illustreren.

4. Het goede voorbeeld geven en evalueren

Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar de financiële afdeling moet er een onberispelijke financiële cultuur op nahouden. Uw team moet een voorbeeldfunctie bekleden, zeker als het gaat om de controle en evaluatie van de naleving van financiële praktijken en waarden.

Share This Post

LinkedIn

Volg belasting – en IID- updates met MoneyOak.

Verwante artikelen

Schat uw besparingen

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie berekent onze software de besparingen van uw bedrijf.

Controleer of ik in aanmerking kom

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie bevestigt onze software dat u in aanmerking komt.