De ‘final boss’ van de Belgische gamesector? R&D optimaliseren om het belastingspel te winnen

De Belgische markt voor videogames heeft de wind in de zeilen. Deze innovatieve sector, die entertainment met digitale technologie verenigt, tracht de grenzen van zijn niche te doorbreken. Het aantal gamers en de verkoop stijgen exponentieel, maar hoe zit het met de gameproducenten in ons land?

Terwijl de wereldwijde gamesector slabakt, doet België het goed. De cijfers spreken voor zich: een omzet van 698 miljoen euro en een groei van 12 procent in 2024. Verkooprecords voor onder meer Call of Duty, EA Sports 25FC en GTA V, alsook voor Baldur’s Gate 3, het meest bekroonde spel in de geschiedenis, rechtstreeks afkomstig van de Gentse Larian Studios. Deze game-uitgever is een wereldwijde referentie en een Belgisch succesverhaal, maar de realiteit van de sector ziet er vaak heel anders uit.

Commercieel succes, structurele uitdagingen: een spel met twee snelheden

Hoewel de verkoop en het aantal gamers exploderen, blijft België een kleine speler in de sector. Concreet telt de Belgische gamesector 163 bedrijven, samen goed voor een omzet van ongeveer 75 miljoen euro en ongeveer 1.000 werknemers. Een peulschil … Zo genereert de Nederlandse gamesector een jaarlijkse omzet van 250 miljoen euro. Natuurlijk is er Larian Studios, wiens bestseller 20 miljoen exemplaren heeft verkocht. Maar deze uitgever van videogames, opgericht in 1996, voert een groot deel van zijn activiteiten uit in Ierland, Quebec en Maleisië. Conclusie? België blijft een kleine speler in de internationale gamewereld, deels door zijn jonge sector, deels door een gebrek aan investeringen. Anderzijds hebben de Belgische parels wel bewezen dat ze mee kunnen met de grootste studio’s.

Fiscaliteit om de controle over het spel te nemen?

Welke troeven heeft België om die balans recht te trekken? Het antwoord schuilt voor een deel in zijn fiscale arsenaal. Innovatie vormt de ruggengraat van de gamesector, maar de ontwikkeling van een game vergt aanzienlijke R&D-inspanningen. Kunstmatige intelligentie, 3D-modellen en immersieve technologieën zijn enkele van de technische domeinen die enorme vaardigheden en investeringen vereisen. Om innovatieve bedrijven te ondersteunen heeft België een Tax Shelter voor gaming geïntroduceerd. Maar dat is lang niet alles … De aftrek voor innovatie-inkomsten (AII), een belastinghefboom speciaal voor innovatie, biedt gulle voordelen, waardoor game-uitgevers tot 85 procent van hun innovatie-inkomsten kunnen aftrekken. Dat is bijzonder relevant in een sector waar intellectuele eigendom het belangrijkste goed is.

Hebt u een innovatief bedrijf? Maximaliseer uw R&D en maak er een concurrentievoordeel van dankzij MoneyOak. Maak een afspraak met onze experts om uw project te optimaliseren.

Share This Post

LinkedIn

Volg belasting – en IID- updates met MoneyOak.

Verwante artikelen

Schat uw besparingen

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie berekent onze software de besparingen van uw bedrijf.

Controleer of ik in aanmerking kom

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie bevestigt onze software dat u in aanmerking komt.
Cookiebeleid

Money Oak NV gebruikt cookies op de website(s) om uw online-ervaring te verbeteren. Ze zorgen ervoor dat de website goed werkt en verzamelen statistische gegevens. Een van de functies van de cookies is het aanmeldingsproces vergemakkelijken.

Klik hier voor toegang tot ons cookiebeleid.