De kunst van pivots: vier start-ups die alles veranderden door alles te veranderen

Wat hebben Shopify, YouTube, Instagram en Netflix gemeen? Al deze bedrijven beslisten een stapje terug te zetten om vervolgens een grote sprong voorwaarts te maken en bogen zo een dreigende flop om tot jackpot. Keer op keer laat deze gedurfde ommezwaai zien dat ondernemen geen rustig kabbelend beekje is, maar een sterk meanderende stroom, die soms bochten van 180 graden maakt!

Shopify, van sneeuwpiste tot e-commerce

Anno 2004 was een internetwinkel starten nog een waar hindernissenparcours. Gefrustreerd door de software die destijds beschikbaar was, besloot Tobias Lütke zijn eigen verkoopwebsite op te zetten om zijn snowboards op het internet te verkopen. Zijn ‘strijd’ om een geschikte weboplossing te vinden, legde de basis voor de toekomstige techgigant … Samen met zijn twee partners veranderde de Canadese ontwikkelaar het geweer van schouder. Hij zei de sneeuw vaarwel en ontwikkelde zijn platform van ‘kant-en-klare’ online winkels, en bood daarmee een oplossing voor de behoeften van miljoenen toekomstige verkopers. Bingo! Van dan af bepaalde Shopify de regels voor de wereldwijde e-commerce, met zijn rijke, technisch geavanceerde ecosysteem. Dankzij de onstuitbare opmars van online handel, heeft Shopify vandaag de dag 1,7 miljoen actieve handelaars in 175 landen en een jaarlijkse omzet van 200 miljard dollar. Net als in de sneeuw nam Lütke de perfecte bocht.

YouTube, van speeddaten tot streamen

‘Tune in, Hook up’, de initiële slogan van YouTube, laat weinig aan de verbeelding over: het wou de Tinder van zijn tijd worden. We schrijven 2005. Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim, drie voormalige werknemers van PayPal, lanceerden de videodatingsite. Maar het concept sloeg niet aan … Wel deelden de weinige gebruikers van het platform filmpjes van hun honden, reizen, enz. De oprichters besloten al snel om alle video’s toe te laten. Ze gaven zelfs het goede voorbeeld met YouTube’s allereerste upload: 19 seconden van Jawed Karim in San Diego Zoo, nu een culthit die symbool staat voor het onwaarschijnlijke succes van het videoplatform! Twintig jaar later is deze pirouette veranderd in een wereldwijde vloedgolf, vooral na de vroege overname door Google (in 2006).

Instagram, van de juiste spot naar de perfecte foto

Toen Kevin Systrom Burbn lanceerde, een applicatie voor geolokalisatie, het delen van goede tips en gameachtige check-in à la Foursquare, dacht hij dat hij op de goede weg was en wist hij zelfs investeerders te overtuigen. Ondanks alle inspanningen had de app echter moeite om de massa voor zich te winnen! Na enkele maanden werd duidelijk dat het project een flop was, al bleef er niettemin een sprankeltje hoop. Eén functie viel bijzonder in de smaak bij gebruikers: de mogelijkheid om foto’s van hun uitstapjes te delen. Samen met een oud-collega van de universiteit maakte Systrom schoon schip, zodat alleen het fotoluik overbleef, terwijl hij de optie bood om vooraf gedefinieerde filters toe te voegen. Instagram zag het levenslicht in 2010 en kende een razendsnelle opkomst, nog versneld door de miljardenovername door Facebook in 2012. Hashtag pivot!

Netflix, van rode enveloppe tot streaming

Wist je dat Netflix al bestaat sinds… 1997? Het internet stond nog in zijn kinderschoenen en Netflix werd dan ook opgericht als een dvd-abonnementendienst per post. Volgens de legende kwam het idee van Reed Hastings en Marc Randolph voort uit een boete voor de laattijdige inlevering van een Apollo 13-cassette. Met het oog op de geleidelijke verdwijning van fysieke media zette het bedrijf in 2007 zijn eerste stap richting streaming via verhuur op aanvraag op computers. Als pionier op het gebied van deze nieuwe manier om films te consumeren, begon Netflix in 2013 zijn eigen inhoud te produceren met de serie House of Cards. De rest van het verhaal kent iedereen: een wereldwijd succes met meer dan 300 miljoen abonnees.

Share This Post

LinkedIn

Volg belasting – en IID- updates met MoneyOak.

Verwante artikelen

Schat uw besparingen

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie berekent onze software de besparingen van uw bedrijf.

Controleer of ik in aanmerking kom

Dankzij big data en kunstmatige intelligentie bevestigt onze software dat u in aanmerking komt.
Cookiebeleid

Money Oak NV gebruikt cookies op de website(s) om uw online-ervaring te verbeteren. Ze zorgen ervoor dat de website goed werkt en verzamelen statistische gegevens. Een van de functies van de cookies is het aanmeldingsproces vergemakkelijken.

Klik hier voor toegang tot ons cookiebeleid.