Om de bedrijfsstrategie te begeleiden en te ondersteunen, voeren de financiële directies hun middelen en inspanningen op om onmiddellijke en betrouwbare financiële informatie te kunnen verstrekken. Prestatiebeheer dat onvermijdelijk om steeds meer geavanceerde digitale tools vraagt, maar ook om een grotere betrokkenheid tussen de operationele en de financiële teams.
Een van de belangrijkste taken van de CFO bestaat erin om de prestaties van zijn bedrijf beter te beheren, meer bepaald door zich te baseren op betrouwbare financiële indicatoren en door dicht bij de bedrijfsactiviteiten te staan. Om hierin te slagen, moet uw financiële team meer dan ooit de beschikbare financiële en niet-financiële gegevens kunnen benutten en de “juiste” indicatoren kunnen bepalen, maar ook toenadering zoeken en uitwisselingen met de operationele afdelingen van het bedrijf bevorderen. Hoe? Dankzij digitale oplossingen en de menselijke factor.
Eén woord: digitalisering
Digitale tools zijn voortaan onmisbaar. Maar het blijft zaak te weten waar te beginnen en welke applicaties te gebruiken. Een toverformule bestaat niet, maar het is van cruciaal belang om alle processen goed in kaart te brengen. Concreet komt dat neer op een goede financiële vertaling van uw operationele activiteiten. Vervolgens is de digitalisering van de processen essentieel om de doeltreffendheid, de betrouwbaarheid en de kwaliteit van de rapporteringen en de prognoses te verbeteren. Welke software moet u kiezen? Het is een belangrijke vraag, die afhangt van situatie tot situatie, maar de centralisatie van informatie in een geïntegreerd systeem is cruciaal, evenals oplossingen die de verzameling en de verwerking van gegevens automatiseren alsook de productie van analyses en scenario’s.
Niet verdwalen in big data
CFO’s halen vaak de complexiteit van de bestaande systemen en de moeilijkheid om data in real time te verzamelen aan als belangrijke struikelblokken voor de evolutie van het prestatiebeheer. Daaruit blijkt duidelijk een gevaar, namelijk om te verdwalen in die gigantische gegevensmassa. Aangezien het beter is om snel over gedeeltelijke informatie te beschikken dan te laat over 100% volledige informatie, doen CFO’s er goed aan om de belangrijkste indicatoren te beperken en zich te baseren op indicatoren die zowel relevant, beschikbaar en betrouwbaar als gestandaardiseerd zijn voor de hele structuur. Let wel, idealiter moeten deze samen met de operationele medewerkers worden opgesteld.
Communicatie maakt het verschil
Het volstaat echter niet om de belangrijkste indicatoren te bepalen. Ze moeten ook in real time, op regelmatige tijdstippen of in de vorm van waarschuwingen in specifieke situaties kunnen worden gecommuniceerd, en alles moet beschikbaar zijn op een smartphone. Het doel? De besluitvorming vergemakkelijken, zelfs in noodgevallen. Hoewel de inhoud telt, doet ook de vorm ertoe. Gezien de overvloed aan cijfers moeten de financiële directies streven naar meer eenvoud en leesbaarheid. Vaarwel tabellen, voortaan wordt er gewerkt met visuele tools of kaarten. Ook de dialoog met het terrein, in het bijzonder met de operationele teams, kan op die manier worden verbeterd.
De menselijke factor: een vaste waarde
Het overwicht van de IT neemt toe, om nog maar te zwijgen van de boom van de tools op basis van artificiële intelligentie (die volop aan de gang is). Dit brengt onvermijdelijk een transformatie teweeg van de taak van de CFO en zijn team, waarvoor steeds veelzijdigere profielen nodig zijn. Hoewel ze nog steeds over de cijfers en de nauwkeurigheid waken, moeten uw medewerkers meer dan ooit data- en digitale specialisten worden en hun communicatievaardigheden ontwikkelen, met name om de uitwisselingen met de operationele teams te bevorderen. De financiële afdeling werft dan ook niet langer uitsluitend “typische” profielen aan, maar stelt zich open voor talent met een andere achtergrond.