Moderne financiën zijn veel meer dan cijfers en kwartaalverslagen. In een economie met sterke concurrentie en met de huidige uitdagingen in het achterhoofd moet de financieel directeur zijn nauwkeurige analyses vandaag meer dan ooit kunnen combineren met innovatievermogen. Zo kan hij kansen grijpen en risico’s opsporen. Maar hoe dan?
Als we aan cijferberoepers in bedrijven denken, denken we eerder aan discipline dan aan creativiteit. Financiële orthodoxie lijkt vandaag echter niet meer te volstaan om te kunnen inspelen op de huidige en toekomstige uitdagingen … Een enquête van Deloitte bij bedrijfsleiders uit 33 sectoren in 60 landen bevestigt dat ook: creativiteit zou cruciaal zijn om successen te boeken in een steeds complexere commerciële omgeving en CFO’s zouden een belangrijke rol spelen om innovatie te bevorderen, een belangrijke hefboom voor de prestaties van het bedrijf.
Wat is een creatieve CFO?
We verwachten niet van u of uw financiële team om de nieuwe slogan voor de komende marketingcampagne te bedenken. Wat dan wel? Een creatieve noot in het financiële beheer. Met andere woorden? Uw afdeling moet niet alleen nauwkeurig, gedetailleerd en methodisch werken – de ‘klassieke’ vaardigheden – maar ook met operationele creativiteit voor de dag komen. De financiële afdeling moet innoveren, niet alleen om alles uit de troeven van de technologie te halen, maar ook om het enorme potentieel van data te benutten, bijvoorbeeld om in real time en op het juiste moment gerichte informatie te produceren. Naast wetenschappers hebben bedrijven veeleer gegevenskunstenaars nodig die risico’s kunnen opsporen, opportuniteiten kunnen identificeren en strategische beslissingen kunnen begeleiden. Creativiteit kan evenwel worden toegepast in alle domeinen, van de manier waarop de teams functioneren, tot de wijze waarop ze samenwerken.
Een innoverende finance manager: een utopie?
In een gunstige creatieve omgeving, kunnen creatieve vaardigheden mee evolueren in de tijd, zelfs bij de meest rationele medewerkers. Dat blijkt althans uit een recent onderzoek dat werd gepubliceerd in The Journal of Applied Psychology. Hoewel er geen uniek recept bestaat om creativiteit te stimuleren, zijn er wel verschillende hefbomen die de innovatie in uw team kunnen aanwakkeren …
- Slim rekruteren om een team te vormen met uiteenlopende talenten die elkaar aanvullen, een gunstige voedingsbodem voor nieuwe ideeën;
- Een gunstige omgeving creëren met tools om suggesties te delen, beloningen bij innovatie enz.;
- Een strategie bepalen met een duidelijk kader of zelfs grenzen, om ervoor te zorgen dat de creativiteit tot oplossingen leidt en tegelijkertijd mee inspeelt op de belangrijkste doelstellingen van de afdeling;
- Tijd besteden aan leermomenten of opleidingen om de creativiteit ook echt in de praktijk te brengen;
- Aanvaarden dat nieuwe projecten in hun lanceringsfase soms ook kunnen mislukken;
- De toepassing van technologie versterken.